METHOD acting for directors * online forum Realism * amazon.com * T-blog *
topics : film acting * pre-acting * subtext * theatre theory * plays *

Stanislavsky System/Method Acting

Even if never read Stanislavsky, but spent some time doing theatre, you know his famous line like "Actor must die in his character" or "Director must die in his actors" -- this what we call Method (in America) and System (in Russia). [ System wikipedia ]
See method-in-action -- subscribe to 3 Sisters -- Electronic Discussion Group!
Stanislavsky : "Система" - путеводитель. Откройте и читайте. "Система" - справочник, а не философия.
С того момента, как начнется философия, "системе" конец.
"Система" просматривается дома, а на сцене бросьте все.
"Систему" нельзя играть.
Никакой "системы" нет. Есть природа.
Забота всей моей жизни - как можно ближе подойти к тому, что называют "системой", то есть к природе творчества".
[ S ]
Broadway Tickets
Lion King Tickets
Spamalot Tickets
Wicked Tickets
Odd Couple Tickets

[ advertising space : webmaster ]


Система К.С.Станиславского : “Вдохновение является лишь по праздникам. Поэтому нужен какой-то более доступный, протоптанный путь, которым владел бы актер, а не такой, который владел бы актером, как это делает путь чувства. Таким путем, которым может легче всего овладеть актер и который он может зафиксировать, является линия физических действий”.
(Режиссерский план “Отелло”. – С. 232; см. также с 230–234)

Somewhere on Virtual Theatre or The Book of Spectator pages I wrote about the theology of theatre. Maybe this is a right place to expend it.
People are prodod to be Christians, Muslims, atheists... they are believers. Nobody questions their sanity. If a new born Christian sees the worrld through the Christ's eyes, we understand it. When Stanislavsky asked this actors to see the world through the eyes of their characters, we question this "method"... Why?
Because you do not know your character? How well do you know Christ? Or because we know that Hamlet is a fiction? But about your thoughts? Feelings? Hopes, dreams? Fiction, too?
Theatre is about ideas expressed in dramatic forms. According to Aristotle, the thought (message) is the one of three structural principle! Each of us is a "text" and "Hamlet" is simply the organized text and message. If we do believe in this message, we shouldn't stage Hamlet, but if we believe -- we must treat it as REAL.

* Caligari 2009 - Lul 2010

UAF: Don Juan 2003, Moliere
2005: total directing & total acting
2006: vTheatre pomo project

Summary

The "Method" is the name by which the totality of Stanislavsky's ideas have become most widely known. The Method represents a development of his procedures based not only on his writings but also on his actual achievement in his major productions. It includes the work of Vakhtangov, who demonstrated that Stanislavsky's ideas apply to the essential problems of the actor in any style and not only the realistic style most often associated with them. The Method became widely known in the mid-20th century largely through the work in films of actors such as Marlon Brando, Rod Steiger, and Geraldine Page, who had studied at the Actors Studio in New York City. These actors made a powerful impression and showed a remarkable ability to bridge the gap between stage, screen, and television to an extent that aroused excitement and interest in the rest of the world. So strong was the fusion of performer and role that many of the traits of the character were confused with those of the actor, which led to serious misunderstanding. But at mid-20th century an American style of acting was being born.

Questions

Московский Художественный театр открылся 14 (26) октября 1898 года премьерой «Царя Федора Иоанновича» А. Толстого. Началом Художественного театра считают встречу его основателей Константина Сергеевича Станиславского и Владимира Ивановича Немировича-Данченко в ресторане «Славянский базар» 19 июня 1897 года. Имя «Художественно-Общедоступного» театр носил недолго: уже в 1901 году из названия было убрано слово «общедоступный», хотя ориентация на демократического зрителя оставалась одним из принципов МХТ. Ядро труппы составили воспитанники драматического отделения Музыкально-драматического училища Московского филармонического общества, где актёрское мастерство преподавал Вл. И. Немирович-Данченко (О. Книппер, И. Москвин, В. Мейерхольд, М. Савицкая, М. Германова, М. Роксанова, Н. Литовцева), и участники спектаклей руководимого К. С. Станиславским Общества любителей искусства и литературы (М. Лилина, М. Андреева, В. Лужский, А. Артем). Из провинции был приглашен А. Вишневский, в 1900 году в труппу принят В. Качалов, в 1903 году Л. Леонидов.

Handbook of the Stanislavsky's Method *

meyerhold.us
meyerhord.us
* one act fest
Об искусстве надо говорить и писать просто, понятно. Мудреные слова пугают ученика. Они возбуждают мозг, а не сердце. От этого в момент творчества человеческий интеллект давит артистическую эмоцию с ее подсознанием, которым отведена значительная роль в нашем направлении искусства. [S]

Notes

Besides this page (System) I have another one -- Method. I do not want to touch the differences between the two concepts (Method is an American interpretation of the "System"), and I have to time or intentions to defen Stanislavsky. Read Anti-Method websites and judge for yourself. Most of the opponents (including the first and the best, Meyerhold) are missing the point: Stanyslasky had no universal aim at acting training, simply affered some common sense approach to the general process of theatre performance. Take it easy. Take what Teacher had to offer.
filmplus
"The fundamental aim of our art is the creation of this life of the human spirit, and its expression in artistic form. That is why we begin by thinking about the inner side of a role and how to create its spiritual life through the internal process of living a part."- (Stanislavsky, 44)

NOTES = КОММЕНТАРИИ
Публикуется по тексту первого издания на русском языке: Станиславский К. С. Работа актера над собой. М., Гос. изд-во "Худож. лит.", 1938

Stanislavsky: Reincarnation, Resurrection and Method

stanislavsky.ru

stanislavsky.us

total actor

acting2

BioMethod (acting1)

Russian-American Theatre Files (Rat)
From Russian Theatre

[ images ]
From ACTING

... system.ru [ in russian ]

ACTING

... system.ru


Method Acting index * 200X * Film Dir * Books * Theatre w/Anatoly * SHOWs * Script Analysis * Acting * Directing * Russian-American Theatre (RAT) * Film Links * My Russian Plays * BioMechanics * Classes Dir * VIRTUAL THEATRE * appendix * links * list * Glossary * Anatoly's Blog *

On Method Acting: from my posts on Electronic Three Sisters Discussion List

WWWilde : Postmodern in Drama -- subscribe!

No wonder that "American Stanislavsky" went in two different directions (Strasberg and Adler); actor has to bridge the character and himself -- there is no two answers, but two way to see the process. What is more important -- to tell the story through the character, or to tell the human story of a human being, which actor is? The later is the pure artistic challenge, actor is an author, no less than a writer... Maybe he should write, if he is not interested in "performing" drama. Perhaps, the Genesis' story could help, yeah, God as a creator, who made man in "his image and likeness"... Wait a minute! Isn't it what actor does, according to Method? The "act" of creation of Adam was "acting out"? A performance? Performance act? What do you think any art is? Well, this is Theatre Theory pages, or, better to Theatre Theology...
One the myths is that Stanislavsky asks actors for so much work for nothing and that's why Biomechanics (Meyerhold) actors called the Method "emotional masturbation" -- but if you did follow my advise and imagined yourself writing your character's words, you should discover that most of it won't be on paper. Remember that subtext is 9/10 and only 1/10 of the iceberg is above the water, but the body of the iceberg must be there for this 1/10 to exist (Papa Hem image). No, it should be seen, the audience should have their guesses (interpretations), but they will get some signs from you (actor's choices/your interpretation). For you, who later will get a big part in film -- you have to have some help in situation, when there is practically no rehearsals and very little interacting with your fellow actors -- and almost no words in the screenplay (next to Playscript) to "express" your character... Any play looks like Shakespeare next to the film script -- with no talking. [One of the reasons why after all I do prefer to write plays, not screen-plays, because I am more in control as an author, while directing film I have all the control.]
I had very limited experience acting for the camera. While a freshman many thought that I look good on the screen, but after two-three projects I knew why I didn't like acting -- you have to be born actor to stand this tyranny of manipulation by so many. That was the time when I finally accepted Stanislavsky whom I didn't like so much for being writer-idiot and anti-writer -- I got the sense of Method by being in actor's shoes. What do you do for hours while they running around fixing light, camera, makeup on you -- just for a few seconds shot?
Well, to guard myself from this constant destruction I would go inside (stay in character) and would do all this inner monologue as if I am not there and only register it as if in a dream when they call -- Roll the camera! Action! -- and even after the "Cut!" I wouldn't step out, because I know that they will go another take no matter what.
At first they didn't like that I wouldn't interact with the crew or even a director, but I got myself a policy: if you want to talk to me about the character or scene, talk before we go for the shoot. Now it's too late -- don't talk to me when I am jumping! We can go back and do more training, but not now!

There is another myth -- about the ensamble acting. Do you know why I do need to know so much about other characters/actors? Because I do not have time for them on stage during the performance. There is nothing matters but me! The role is a MONOLOGUE. I don't understand actors who take blocking while they are not comfortable: I rather get it right -- and FORGET about it, because I have no time to think about it in the show.

I worked with professional actors but only in Russia I worked with a few big stage stars. I learned that there is moment when they about to stop hearing you at all. I understood that a director must leave them alone to WORK and there is time and space where they must be on their own and not disturbed. And only when they are done with THEIR flight, they will seek me -- because they didn't see what they did, I saw! It is a sleepwalking -- they do not know what they are doing and they shouldn't! When I paint I do not know why I put this color here -- I will think about it later, not now, I have to go with the flow in me and to make all the mistakes, because I wasn't trained and prepare -- I see it , but not when I do paint.
This self-concentration Stanislavky turned into the core of his system. Take it to its natural limit and you will discover a shaman, who is in trans; his trip outside of this world.
Only after that experience I began to appreciate Brechtian style of acting at the Taganka Theatre where the actors knew how to come in and out in one second. How could they throw the switch so fast? They all were trained in traditional schools (Stanislavsky) and many became film stars, but the material they play was different. One of them said to me -- I won't able to do it with Chekhov. (Only once they did one Chekhov's play -- The Three Sisters -- under the great director Anatoly Effros, we have his book in the library "Rehearsals, My Love" but in Russian and I don't know if the English translation exists -- they never stage Chekhov again, the show didn't work).

This is the only thing I took from Stanislavsky -- how to work with actors, or how to help them to work with themselves. Nothing more. The rest is Meyerhold.

Бертольт Брехт, например, считал, что система утверждает культовый, мистический характер актерской игры, основана на "внушении" и "мистике", на понимании актерского братства как "общины", а взаимоотношений артиста и "зачарованного" зрителя как "священнодействия"...

http://lib.ru/CULTURE/STANISLAWSKIJ/akter.txt

Seagull
Above: Stanislavsky as Trigorin (Moscow Art Theatre, Seagull by Anton Chekhov). Chekhov loved him as an actor, not as a director.

Stanislavsky
Method2002
: From Inside Out

В предисловии к книге "Работа актера над собой" Станиславский указывает на ключевое значение шестнадцатой главы книги, в которой для него - "суть творчества и всей "системы"... [ ]

PS

"Method" is an American name for the Stanislavsky System, but there are some differences of interpretations. The main principle is the Identification. I don't understand this artificial dilema: Me or Character? When you drive your car, you are a driver -- do you lose your individuality?
Lesson #
60 or 90 min
overview:

1. review (previous class)

2. overview

3. new key terms & definitions

4. monologues & scenes

5. issues & topics

6. questions, discussion, analysis

7. in class work

8. feedback

9. improv & games

10. reading

11. homework

12. online, journals

13. quiz

Links

paperwork

Chekhov Pages
chekhov.us

Class Project (after the midterm)

playsChekhov, Ibsen, Shakespeare

Actingland.com - Acting resources, career guides, and casting information.

* new : teatr.us

ReadSpeaker AudioFeed - Podcast of this blog

В "Записных книжках" читаем:
"Все преподают мою систему. А между прочим у меня два ученика - Сулержицкнй и Вахтангов. Остальные переделывали по-своему и свой бред выдавали за мою систему. Чтоб привести в порядок, пишу книгу. На будущее время только того прошу считать моим учеником, кто представит письмо от меня"...

... Станиславский не был чистым теоретиком, каждую новую театральную идею он привык практически изучать на сцене, проверять с учениками и оттачивать в спорах с оппонентами. С конца 1934 года он не переступал порога Художественного театра, и театр этот не воспринял его новых идей. Последние годы режиссера омрачены общей народной трагедией и глубочайшей личной драмой. Оторванный от живого театра, заключенный в своем доме в Леоитьевском переулке, он тем не менее затевает новую студию и из последних сил пытается завершить первую часть многотомного труда. Он мучается несовпадением написанного с масштабом и объемом невысказанного. В записных книжках Ю. А. Бахрушина приведены характерные слова Станиславского той поры: "Я вот пишу и думаю: нужно ли все это? Выпустили мы; заметки по "Чайке". Я был против этого. Протестовал. Ведь это-пройденный этап. я ото всего этого давно уже отказался- Вот и эта книга ("Работа актера над собой".-А. С.} - через несколько лет она устареет, а я уйду вперед к чему-то новому, если буду жив"...

[ Preface: A.C. -- А. Смелянский, Anatoly Smelyansky ] "Терминология, которой я пользуюсь в этой книге, не ьыдумана мною, а взята из практики, от самих учеников и начинающих артистов. Они на самой работе определили свои творческие ощущения в словесных наименованиях. Их терминология ценна тем, что она близка и понятна начинающим.

Не пытайтесь искать в ней научных корней. У нас свой театральный лексикон, свой актерский жаргон, который вырабатывала сама жизнь. Правда, мы пользуемся также и научными словами, например "подсознание". "интуиция", но они употребляются нами не в философском, а в самом простом, общежитейском смысле. Не наша вина, что область сценического творчества в пренебрежении у науки, что она осталась неисследованной и что нам не дали необходимых слов для практического дела. Пришлось выходить из положения своими, так сказать домашними, средствами.

Одна из главных задач, преследуемых "системой", заключается в естественном возбуждении творчества органической природы с ее подсознанием."

http://lib.ru/CULTURE/STANISLAWSKIJ/akter.txt

Homework

Please check the Acting One textbook!

Fall 2003: 5 Approaches to Acting (textbook for Acting 121), David Kaplan

Part I. Task (Method)
Chapter 1. Stanislavsky
Chapter 2. Obstacles
Chapter 3. Stanislavsky's Legacy

Part II. Episodes

Chapter 4. Brecht
Chapter 5. Combining Episodes
Chapter 6. Meyerhold

Part III. Images

Chapter 7. Masks
Chapter 8. The Language of Mask

Part IV. The World of the Play

Chapter 9. Comparison
Chapter 10. Rules

Part V. Telling a Story

Chapter 11. Storytelling
Chapter 12. Dramatic Action
Chapter 13. Shakespeare

Part VI. Comparing Approaches
Chapter 14. Comparing
Chapter 15. Choosing an Approach
Chapter 16. Combining Approaches

Работа над так называемой "системой Станиславского" начата давно. В первое время я записывал свои заметки не для печати, а для себя самого, в помощь поискам, которые производились в области нашего искусства и его психотехники. Нужные мне для иллюстрации люди, выражения, примеры, естественно, брались из тогдашней, далекой, довоенной эпохи (1907-1914 гг.)... * Russian texts -- Текст предоставлен "Виртуальным Артистическим Клубом" Владимира Малюгина (e-mail:artclub@renet.ru)

Театральный web-узел "Тип сцены" (http://artclub.sarbc.ru)


new: Method + Biomechanics @ act.vtheatre.net
"Режиссерский план "Отелло" может быть назван первым литературным трудом Станиславского, в котором нашли отражение новые принципы его подхода к пьесе и роли, оформившиеся впоследствии в так называемый "метод физических действий".

Этот новый принцип действенного анализа пьесы характерен для режисссрско-педагогического подхода Станиславского к драматургическому произведению в последний период его деятельности. Исходя из совершающегося на сцене события, Станиславский наряду с термином куски иногда употребляет и другой термин - эпизоды. В дальнейшем действенный эпизод как термин, более точно выражающий принцип анализа пьесы, все больше и больше укрепляется в театральной практике.

Этот педагогический совет Станиславского постепенно перерос на практике в метод его творческой работы с актером. Сохраняя при анализе пьесы и роли крупные задачи, определяющие главные этапы развития сценического образа, Станиславский отказался от предварительного мелкого дробления роли на бесчисленный ряд хотений, определяющих маленькие задачи. Вместо подробного анализа хотений и определения мелких задач Станиславский перешел к тщательному изучению самого совершаемого действия; оно определяется не только хотением, но находится в прямой зависимости от тех конкретных обстоятельств, которые в данный момент окружают актера. Прежде стадии работы над ролью делились на аналитический, застольный период и созидательный период репетиционной работы; на заключительном этапе режиссерско-педагогической деятельности Станиславского эти грани между анализом и синтезом стерлись и возникла необходимость в том, чтобы сразу же приступить к изучению самих совершаемых действий (Имея прицел на большую, конечную задачу). direct.vtheatre.net

Google
  Web vtheatre.net   
©2005 filmplus.org *
3sisters
See who's visiting this page. @2002-2004 vtheatre.net * Get Site Info "Работа над собой в творческом процессе переживания" является самым капитальным трудом Станиславского по системе. В ней сосредоточены все важнейшие положения его творческого метода и художественного мировоззрения. Но наряду с огромной, неоспоримой ценностью этой книги как методического пособия и теоретического труда по искусству актера она не лишена известных противоречий и композиционных недостатков, корни которых, как уже отмечалось выше, заложены в самой истории ее создания. Она отразила на своих страницах эволюцию творческих исканий Станиславского. В тексте книги сохранились примеры и формулировки, созданные еще в период ее зарождения, но мало типичные для периода творческой зрелости Станиславского. Изданная в год его смерти, книга не отразила. к сожалению, со всей полнотой и отчетливостью последних, итоговых выводов Станиславского о творчестве актера, зафиксированных в документах его режиссерской и педагогической деятельности и в его литературных трудах самых последних лет. Система Станиславского проходила длительный аналитический период своего развития; раздробленное на составные элементы творческое самочувствие актера изучалось им по частям, и это нашло отражение на страницах данной книги. Педагогическая практика Станиславского последних лет отличается от подхода Торцова к воспитанию актера, так как сама система в последние годы откристаллизовалась в более простую, ясную и доступную для ее применения на практике форму. [ Notes ]
* home * about * guide * classes * advertise * faq * contact * new * forums * mailing list * bookstore * ebooks * calendar * submit your link * search * bookmark *
Theatre w/Anatoly
* All scripts and texts on this site are intended for educational purposes only * my notebook THEATRE 2008 * groups.myspace.com/stagematrix
Notes: После вступительной части, посвященной рассмотрению различных театральных направлений, указаны некоторые элементы, необходимые для создания верного творческого самочувствия: ослабление и напряжение мышц, аффективные переживания и аффективная память, творческая сосредоточенность или круг сосредоточенности, общение, мысль и слово, расчленение и анализ чувства и мысли (будущие куски и задачи), ясная логическая передача составных частей сложной мысли (будущая логика речи), словесная передача чувств (будущее словесное действие), приспособление к характеру собеседника при передаче образных иллюстраций (будущие видения), приспособление ради желания ощутить чужие чувства (будущие восприятие и воздействие), развитие творческой привычки и т. п., то есть почти полный перечень будущих "элементов" творческого самочувствия актера.
http://lib.ru/CULTURE/STANISLAWSKIJ/akter.txt
Stanislavsky
Вот как исторические заслуги Станиславского перед мировым театром выглядят согласно знаменитому "Словарю театра" Патриса Пави.

Станиславский открыл:

а) "подтекст", дублирующий исполняемый текст или противоречащий ему; психологический инструмент, информирующий о внутреннем состоянии персонажа, устанавливающий дистанцию между тем, что сказано в тексте, и тем, что показано на сцене; подсознательный фон текста сосуществует параллельно с текстом, реально произносимым персонажами, образуя нечто вроде непрерывного и по-своему значимого второго смыслового ряда;

б) мизансцену как физическую ощутимость сокровенного смысла драматургического текста;

в) тяготение текста пьесы к претексту, перемежающемуся паузами: персонажи не смеют до конца выражать мысли или не могут это делать, они общаются друг с другом полунамеками, или же говорят, чтобы ничего не сказать, заботясь о том, чтобы это ничто было понято собеседником как нечто, наполненное реальным смыслом.

По существу, Станиславский задолго до возникновения кино- и телеискусства с их крупными и сверхкрупными планами разработал систему актерской игры для "близорукой Талии", нашел средства для игры в театре абсурда, где персонажи обмениваются репликами, содержащими ничто, противопоставил слову - действие, чем предвосхитил театр конца века.

http://www.peoples.ru/art/theatre/producer/stanislavskiy/ Lijit Search
© 2006 by vtheatre.net. Permission to link to this site is granted. books.google.com + scholar.google.com Acting2 chekhov pages index


METHOD ACTING amazon * Use http://vtheatre.net to link to Virtual Theatre pages!
method [ 0 ] home: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] appendix * new * links * list * biblio * references * archive * keywords * swicki * acthome * virtual theatre domains * notebook * map * store * vtheatre.net * 2008 + amazon.com/kindle